Rättsskydd / rättshjälp

Vid tvister kan du via ditt försäkringsbolag på hjälp med ombudskostnader via ditt rättsskydd.

Rättsskyddet i hemförsäkringen omfattar normalt vårdnads-, boende och umgängestvister samt andra tvister mellan privatpersoner.

Om du inte kan använda dig av ditt rättskydd i din hemförsäkring kan du vissa fall vara berättigad till rättshjälp som beviljas av domstolen.

Läs merKontakta oss

Rättsskydd

Om du hamnar i en tvist vid domstol skall du i första hand söka ekonomisk hjälp via din försäkring. I de allra flesta hemförsäkringar ingår ett rättsskydd. Försäkringen täcker normalt ombudskostnader och vissa utredningskostnader. Du kan själv kontakta ditt försäkringsbolag för att få reda på vilka villkor som gäller för din försäkring.

Om det blir aktuellt så hjälper vi dig att aktivera ditt rättsskydd i din försäkring.

Rättshjälp

Om du inte har en rättsskyddsförsäkring eller av annan anledning inte kan använda din försäkring kan du vara berättigad till rättshjälp som beviljas av domstolen. Kostnaderna täcks då av samhället och du betalar endast en rättshjälpsavgift på mellan 2 – 40 %. För att förutsättningarna för rättshjälp skall vara uppfyllda krävs bland annat att ditt ekonomiska underlag ej överstiger 260 000 kronor per år och att du haft en timmes juridisk rådgivning som du har bekostat själv.

Vi hjälper dig att ansöka om rättshjälp. Du kan få mer information via Domstolsverkets hemsida.

RÄTTSSKYDD / RÄTTSHJÄLP

Rättsskydd

Rättshjälp

Postadress

Slakthusplan 9
121 62 Johanneshov

Besöksadress: Slakthusplan 9
Hus 39. Ingång till vänster om kiosken.
Parkering till höger om kiosken

Organisationsnr: 556997-0303
VATnr:
Integritetspolicy
Allmänna villkor

Postadress

Slakthusplan 9
121 62 Johanneshov

Besöksadress: Slakthusplan 9
Hus 39. Ingång till vänster om kiosken.
Parkering till höger om kiosken

Organisationsnr: 556997-0303
VATnr:
Integritetspolicy
ALLMÄNNA VILLKOR

Stäng ×

Använd kontaktformuläret här nedan så återkommer vi så fort som möjligt.
Du kan också ringa oss på telefonnummer 08-722 75 00.
Du kan också maila oss direkt på info@anderssonjuristbyra.se